Mimo, iż wakacje w pełni, i wielu z nas spędza swój czas urlopowy poza rodzinnymi stronami, a niekiedy poza własnym krajem, pewne wydarzenia, uroczystości odbywają się według zaplanowanego rytmu i harmonogramu. Jednym z nich były uroczystości związane z bł. Janem Pawłem II w Presovie (Słowacja). Przez tydzień czasu trwały przygotowania do uroczystości poświęcenia figury bł. Jana Pawła II w Presovie. W ramach przygotowań każdego dnia odbywały się nabożeństwa, konferencje, wykłady. W dniu 14 lipca na zaproszenie organizatorów, uroczystościom tym, przewodniczył ks. Jan Zimny KUL Stalowa Wola, który w godzinach popołudniowych w konkatedrze pw. S. Mikołaja w Presovie odprawił w języku słowackim Mszę św. wraz z homilią a następnie wygłosił referat na temat: „Jan Paweł II orędownikiem pedagogiki katolickiej”.
Wierni w czasie tygodniowego przygotowania gromadzili się każdego dnia w konkatedrze polecając przez wstawiennictwo bł. Jana Pawła II sprawy osobiste, Miasta i Narodu. Sobota (14.07.) była wigilią owych uroczystości, czyli bezpośrednim dniem poprzedzającym owe uroczystości. Z tej racji, że Msza święta była już partycypowana z niedzieli, stąd w konkatedrze zgromadziła się duża ilość wiernych na nabożeństwie. Tak więc o godz. 18.00 rozpoczęła się Msza św. wraz z homilią po słowacku po której wygłoszony został referat.
W referacie ukazano drogę wychowania katolickiego według Jana Pawła II. W ogóle pojęcie wychowania jest nierozerwalnie związane z misją Kościoła głoszenia Dobrej Nowiny. Wychowanie to realizacja czterech głównych wartości: miłości, wiary, godności i nadziei, która jest wyznacznikiem i celem do osiągnięcia w wychowaniu. Jan Paweł II jest jedną z najbardziej znaczących postaci w świecie przełomu tysiącleci dlatego, że był on świetnym wychowawcą dla każdego. Jan Paweł II to Wielki Wychowawca. To Wielki Nauczyciel Narodów. To wielki, mądry i kochający człowieka Pedagog.
Według Jana Pawła II wychowanie to wychowanie do wartości, przy czym dla Jana Pawła II wartością nadrzędną jest człowiek w jego człowieczeństwie, powiązany z konkretną kulturą, narodem, społecznością, żyjący w konkretnej rodzinie. Jan Paweł II nazywa wychowanie również sztuką polegającą na wzajemnym obdarzaniu się człowieczeństwem, przy czym jest to obdarowywanie dwustronne. Zdaniem Jana Pawła II proces wychowawczy prowadzi do osiągnięcia takiej dojrzałości psychofizycznej, gdy „człowiek zaczyna wychowywać się sam”.
Proces wychowania według Jana Pawła II ma cztery charakterystyczne cechy. Jest ono: elementarne w przekazie, integralne w wymiarach, wspólnotowe w relacji i zdecydowane jako gest. Elementarność przekazu oznacza precyzyjność w elementach istotnych i odnoszących się do doświadczenia wszystkich. Integralność papieskiej pedagogiki oznacza tu całościowe widzenie człowieka i jego udział w zdolnej do zaofiarowania wszystkiego kulturze miłości. Wspólnotowość w realizacji oznacza oparcie procesu wychowania na współdziałaniu podmiotów wychowujących i jest gwarancją skutecznego wychowania, prowadzącego do otwarcia na innych i postawy ofiarnej miłości.
Amicus