Urodził się w Tarnopolu (Ukraina) w 1974 r. W latach 1992-1997 studia na Wydziale Filologicznym (język polski literatura powszechna) Tarnopolskiej Eksperymentalnej Wyższej Szkoły Edukacji Pedagogicznej. Od 1997 do 2000 roku praca jako nauczyciel literatury powszechnej w Szkole Ogólnokształcącej w Skomorochach, woj. Tarnopolskie. Od września 2000 roku praca w Katedrze Języków Słowiańskich i Literatury Powszechnej Tarnopolskiej Eksperymentalnej Wyższej Szkoły Edukacji Pedagogicznej w Tarnopolu, początkowo jako wykładowca, później jako starszy wykładowca, a od 2004 roku na stanowisk kierownika Katedry Nauk Społecznych. W roku 2000 obronił przed specjalistyczną Radą Przykarpackiego Uniwersytetu imienia Wasyla Stefanyka pracę doktorską z pedagogiki. W roku 2009 obronił rozprawę habilitacyjną pod tytułem: „Doktryna oświatowa Ukraińskiego Kościoła greckokatolickiego i jego wdrożenie na Ukrainie (połowa ХІХ – ХХ wiek)”. Kolokwium habilitacyjne odbyło się przed specjalistyczną Radą Charkowskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia H. Skoworody w Charkowie. Od roku 2005 zatrudniony jako docent w Katedrze Dokumentoznawstwa, Działalności Informacyjnej i Ukrainoznawstwa Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Ekonomicznego zaś od 2010 roku jako profesor.
Autor wielu publikacji i kilku artykułów z zakresu pedagogiki. Ważniejsze prace to: System moralnego wychowania uczniów w szkołach Zachodniej Ukrainy (1900-1939 r.); Zasady konceptualne doktryny oświatowej Ukraińskiej Cerkwi Greckokatolickiej w XX wieku; Teoretyczno-metodyczne podstawy pedagogiki chrześcijańskiej. Aspekt historyczno-pedagogiczny; Działalność kulturalno-oświatowa Kościoła ukraińskiego w Polsce (druga połowa XX w.); Praktyka działalności oświeceniowej klasztorów greckokatolickich w okresie destalinizacji (lata 1954-1964); Kształtowanie systemu edukacji religioznawczej w niepodległej Ukrainie (lata 1991-2000.); Działalność społeczno-pedagogiczna metropolitów Ukraińskiej Cerkwi greckokatolickiej w XX wieku; Pedagogika religii – od przeszlości do przyszlości, Wychowanie chrześcijańskie w rodzinie Ukraińskiej: doświadczenie pedagogiczne Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.
Autor 40 artykułów naukowych, 3 programów studiów, recenzent ponad 10 prac i artykułów, promotor 3 doktoratów, członek specjalistycznej Rady Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka w Tarnopolu, kierownik laboratorium monitoryngu jakości nauczania Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Ekonomicznego.
Zainteresowania: pedagogika religii, pedagogika rodziny, pedagogika wychowania młodzieży oraz monitoringu oraz jakości nauczania studentów.
Prowadzi badania z zakresu pedagogiki wyższej szkoły, historii pedagogiki, kulturologii, współczesnych problemów socjologii.
A. Wykaz publikacji
a/. Publikacje książkowe – własne
1. System moralnego wychowania uczniów w szkołach Zachodniej Ukrainy (1900-1939 r.) – Tarnopol: Paradis, 1999. – 205 s.
2. Zasady konceptualne doktryny oświatowej Ukraińskiej Cerkwi Greckokatolickiej w XX wieku. – Tarnopol: Pidrucznyky i posibnyky, 2006. – 588 s.
b/. Publikacje książkowe - prace zbiorowe
1. Tchórzowska T.D., Myszczyszyn I.J., Szczerbiak J.A., Teoretyczno-metodyczne podstawy pedagogiki chrześcijańskiej. Aspekt historyczno-pedagogiczny: Monografia: Cz. I. – Tarnopol: Pidrucznyky i posibnyky, 2002. – 479 s. (Autorowi należy rozdział II, III, IV.).
2. Monitoryng efektywności jakości edukacji jako przesłanka przyjęcia optymalnych administracyjnych decyzji // Psychologiczna kultura osobowości: administracyjna działalność / Przy red. prof. A. Wychruszcza – Tarnopol: Krok, 2011. – S. 206 – 218.
c/. Artykuły naukowe
- Znaczenie działalności A. Szeptyckiego w odrodzeniu narodowo-kulturalnym Galicji // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2002. – № 3. – s. 149-153.
- Działalność spółki “Skała” w sprawie wychowania religijno-moralnego w Galicji ( lata 1900-1939) // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2002. – № 9. – s. 58-64.
- Znaczenie greckokatolickiego obrządku i kryteria religijności Ukraińców Galicji w życiu narodowo-kulturalnym kresów (pierwsza połowa XX w.) // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2002. – № 11. – s. 120-125.
- Wpływ idei ruchu abstyneńskiego na rozwiązanie problemów moralno-etycznych Ukraińców Galicji w pierwszej połowie XX w. // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2003. – № 3. – s. 91-98.
- Praktyka wychowania religijno-moralnego w bractwach kościelnych Galicji w I połowie XX w. // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2003. – № 4. – s. 51-56.
- Właściwości działalności duszpasterskiej duchowieństwa w sprawie wychowania religijno-moralnego Galicji (początek XX w.) // Naukowyj Wisnyk Uniwersytetu Czerniowieckiego. Zbiór prac naukowych. № 190. Pedagogika i psychologia. – 2003. – s. 200-205.
- Rola Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego w działalności oświatowo-wychowawczej Cerkwi // Zbiór prac naukowych Berdiańskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego (Nauki pedagogiczne ). – Berdiańsk. – 2007. – № 1. – s. 27-33.
- Znaczenie ukraińskiej szkoły teologicznej w spuściźnie naukowo-pedagogicznej duchowieństwa Galicji (pierwsza połowa XX w.) // Zbiór prac naukowych. Nauki pedagogiczne. № 44. – Chersoń. – 2007. –– s. 54-59.
- Działalność kulturalno- oświatowa Kościoła ukraińskiego w Polsce (druga połowa XX w.) // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2007. – № 2. – s. 71-76.
- Działalność Wszechzwiązkowego Leninowskiego Komunistycznego Związku Młodzieży Ukrainy w systemie wychowania ateistycznego ludności w USRR // Zbiór prac naukowych Humańskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia Pawła Tyczyny // K., Świat nauki. – 2007. – s. 170-177.
- Praktyka działalności oświeceniowej klasztorów greckokatolickich w okresie destalinizacji (lata 1954-1964) // Wisnyk Ługańskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia Tarasa Szewczenki. Nauki pedagogiczne. – Ługańsk. – 2007. – № 12. – s. 124-132.
- Specyfika procesu edukacyjno-wychowawczego na lekcjach religii w szkołach Galicji (pierwsza połowa XX w.) // Wisnyk Czerkaskiego Uniwersytetu imienia Bogdana Chmielnickiego. Seria nauki pedagogiczne. – Czerkasy. – 2007. – № 104. – s. 140-147.
- Akcja Katolicka jako czynnik religijno-moralnego wychowania ukraińskiej młodzieży // Naukowe prace: Pismo naukowo-metodyczne. – T. 71. – № 58. – Nauki pedagogiczne. – Mikołajew: Wydawnictwo: MPUH im. P. Mohyły. – 2007. – s. 103-108.
- Ukraińska emigracja: przyczyny, problemy i perspektywy utrzymania narodowej identyczności // Wisnyk Kijowskiego Uniwersytetu Międzynarodowego. Seria: nauki pedagogiczne: Zbiór prac naukowych– K.: KUM, 2007. – №. 10. – s. 287-298.
- Kształtowanie systemu edukacji religioznawczej w niepodległej Ukrainie (lata 1991-2000.). // Zbiór prac naukowych Połtawskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W.H. Korołenki. – Seria “Pedagogiczne nauki”. – № 5 (57). – Połtawa, 2007. – s.131-138.
- Działalność kulturalno-oświatowa Instytutu Stauropigijnego w drugej połowie XIX – początku XX wieku // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2007. – № 9. – s. 139-142.
- Działalność naukowo-pedagogiczna Josyfa Slipego // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2008. – № 1. – s. 71–75.
- Działalność naukowo-wydawnicza Ukraińskiej Cerkwi Greckokatolickiej (koniec XIX - początek XX w.) // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2008. – № 3. – s. 90–95.
- Działalność społeczno-pedagogiczna metropolitów Ukraińskiej Cerkwi greckokatolickiej w XX wieku // Naukowyj Wisnyk Uniwersytetu Czerniowieckiego. Zbiór prac naukowych. № 406. Pedagogika i psychologia. – 2008. – s. 191–199.
- Działalność oświatowo-wychowawcza metropolity Andrzeja Szeptyckiego (pierwsza połowa XX w.) // Edukacja Donbasu: Czasopismo naukowo-metodyczne. – Ługańsk. – 2008. – № 5. – s. 109–133.
- Rozwój edukacji teologicznej i szkolnictwa w Galicji w okresie drugiej wojny światowej (lata 1939-1946). // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Seria pedagogika. – Tarnopol. – 2008. – № 4. – n. 77–83.
- Metodyka i praktyka procesu edukacyjno-wychowawczego młodzieży uczniowskiej w Drużynach Maryjnych na początku XX w. // Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. W. Hnatiuka. Seria pedagogika – 2008. – № 5. – s. 105–113.
- Właściwości polikulturowej działalności Ukraińskiej Greckokatolickiej Cerkwi w Polsce w drugej połowie ХХ st. (historyczno-pedagogiczny aspekt) // Zbiór prac naukowych międzynarodowej naukowej konferencji (13-15 marca 2011r.) – Kiew–Chmielnicki. – 2011. – s. 308-316.
- Pedagogiczna działalność duchowieństwa Greckokatolickiej Cerkwi w okresie II Rzeczypospolitej (1918-1939 r.) // IV forum Ukraińsko-Polskie. Rozwój nauk pedagogicznych w Ukrainie i Polsce na początku XXI wieku (23-25 maja 2011 roku) Czerkasy – Kiew. – 2011. – s. 219-226.
- Wychowanie chrześcijańskie w rodzinie Ukraińskiej: doświadczenie pedagogiczne Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego // Edukacja Donbasu: Czasopismo naukowo-metodyczne. – Ługańsk. – 2011. – № 5. – s. 24–32.
- Profilaktyka społeczno-pedagogiczna narkomanii wśród młodzieży // Naukowyj wisnyk Uniwersytetu Przyparkieckiego. Zbiór prac naukowych. Seria Pedagogika. Część 3. Iwano-Frankowsk. – 2011. – s. 184–187.
- Monitoryng jakości działalności edukacyjnej w wyższej szkole ekonomicznej // Naukowyj wisnyk Uniwersytetu Czerniowieckiego. Zbiór prac naukowych. Pedagogika i psychologia. – 2011. – s. 81–89.
B. Autorski program studiów
- Historia Ukrainy. Poradnik dydaktyczno-metodyczny. – Tarnopol, 2007. – 61s.
- Kulturologia. Metodyczne rekomendacje. – Tarnopol, 2007. – 94 s.
- Pedagogika szkoły wyższej. Dydaktyczno-metodyczny kompleks z dyscypliny. – Tarnopol, 2009. – 148 s.
C. Artykuły publikowane za granicą
- Pedagogika religii – od przeszłości do przyszłości // Edukacja wobec wyznań i zadań współczesności i przyszłości (19-21 kwietnia 2010 r.) – Kielce – Suchedniów. – 2010.
- Profilaktyka społeczno-pedagogiczna narkomanii wśród młodzieży // W poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym – Opole. – 2011. – S. 361-370.
D. Skrypty do prowadzenia zajęć:
- Specjalizacja – Pedagogika szkoły wyższej. Program studiów. Krzemieniec: wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Krzemieńcu im. Tarasa Szewczenka, Krzemieniec, 2009.
- Program zajęć dydaktycznych – „Historia pedagogiki” dla studentów filologii Wyższej Szkoły Humanistyczno-Pedagogicznej w Krzemieńcu im. Tarasa Szewczenka, Krzemieniec, 2010.
- Cykl wykładów: Kulturologia - dla studentów ekonomii Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Tarnopolu, 2011.
E. Konferencje naukowe:
a/. Czynny udział w konferencjach zagranicznych:
- Pedagogika religii – od przeszłości do przyszłości // Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat „Edukacja wobec wyznań i zadań współczesności i przyszłości” (19-21 kwietnia 2010 r.) – Kielce – Suchedniów. – 2010.
- Wychowanie chrześcijańskie w rodzinie Ukraińskiej: doświadczenie pedagogiczne Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego // Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat „Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych” (17-18 maja 2011 r.) – Kamień Śląski. – 2011 r. – s. 43-54.
- Profilaktyka społeczno-pedagogiczna narkomanii wśród młodzieży // Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat „Ewropa wobec kwestii przemocy domowej. Nowe teorie i rozwiązania praktyczne” (24 września 2011 r.) – Piotrków Trybunalski. – 2011 r. – s. 33-41.
- Podstawowe problemy współczesnej rodziny w analizie porównawczej // Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat „Rodzina współczesna w perspektywie kapitału społecznego i edukacyjnego” . Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (8 listopada 2011 roku) – Bydgoszcz – 2011 r.
b/. Czynny udział w konferencjach krajowych
- Особливості катехитичної діяльності духовенства у процесі релігійно-морального виховання галичан (поч. ХХ ст.) // Розвиток змісту освіти як історико-педагогічна проблема. – Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (30-31 жовтня). – Чернівці. – 2003. – С. 41-43.
- Моніторинг якості освітньої діяльності: педагогічний аналіз // Матеріали VI звітної наукової конференції професорсько-викладацького складу за 2009 рік (5 лютого 2010 року) – Кременець. – 2010. – С. 57- 60.
- Греко-католицька періодика як чинник морально-релігійного виховання молоді // Наукові докази Розумного Задуму в генезі та бутті Всесвіту. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (14-15 травня 2010 р.) – Острог, Рівненська область. – 2010. – С. 143-154.
- Ідея патріархату Української Греко-Католицької Церкви у просвітительській діяльності Йосифа Сліпого: реалії та перспективи // “20 років незалежності України: здобутки, втрати і стратегії майбутнього”. Матеріали ХІ науково-практичної конференції (19 травня 2011 р.) – Київ. – 2011. – С. 117-119.
- Роль католицької періодики у просвітительській діяльності Української греко-католицької церкви в першій третині ХХ ст. // ІІ Українсько-польські історико-педагогічні читання. Розвиток української та польської освіти і педагогічної думки (ХІХ-ХХ ст.) (4-5 листопада 2011р.). – Львівський національний університет імені Івана Франка. – Львів – 2011. – С. 27-36.
F. Recenzje:
a/ Prace habilitacyjne i doktorskie
- Recenzja rozprawy doktorskiej Oleksij Denyszczuk „Kształtowanie moralnej kultury przyszłych prawników”. Tarnopol, 2010, dla Wydziału Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka 2010.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Oksany Kowal „Kształtowanie fachowo-moralnych wartości magisteriów ekonomicznego kierunku”. Tarnopol, 2011, dla Wydziału Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Ireny Ostapiowskiej „Kształtowanie aktywnej społecznej pozycji nastolatków w wychowawczej działalności Płastu”. Tarnopol, 2011, dla Wydziału Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Larisy Czumak „Polikulturowa edukacja uczniów średnich klas w warunkach rodzinno-szkolnego oświatowego obszaru”. Tarnopol, 2011, dla Wydziału Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Wasylia Granowskiego „Kształtowanie zdrowego sposobu życia nastolatków w warunkach zdrowotnego biwaku”. Tarnopol, 2011, dla Wydziału Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Sergiusza Kruka „Kształtowanie tolerancji u składu osobowego podrozdziałów z sytuacji nadzwyczajnych”. Tarnopol, 2011, dla Wydziału Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Lidii Zabłockiej „Pedagogiczne poglądy i oświatowa działalność Oleksandra Pawłowicza (1819-1900 rr.)”. Riwne, 2011, dla Wydziału Riwneńskiego Narodowego Uniwersytetu Humanistycznego 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Nadii Dmytryszyn „Narodowa edukacja w oświatowo-wychowawczych zakładach ukraińskiego życia zakonnego Galicji (koniec ХІХ - 30-rr. ХХ w.)”. Riwne, 2011, dla Wydziału Riwneńskiego Narodowego Uniwersytetu Humanistycznego 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Nadii Maslij „Kształtowanie się i rozwój żeńskiej edukacji na zachodnioukraińskich ziemiach (koniec ХVІII – początek ХХ w.)”. Czernigiw, 2011, dla Wydziału Czernigiwskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Tarasa Szewczenka 2011.
- Recenzja rozprawy doktorskiej Galiny Nawolskiej „Pedagogiczna działalność jezuitów w Ukrainie (koniec ХVІI – I poł. ХVІII w.)”. Tarnopol, 2011, dla Wydziału Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka 2011.
b/ Recenzje publikacji książkowych i artykułów
- «Semper in altum. Zawsze wzwyż» // Recenzja publikacji pod red. ks. prof. J. Zimny, prof. N. Nyczkało wydanej w 90. rocznicę urodzin Sług Bożego Ojca Świętego Jana Pawła II Stalowa Wola 2010, ss. 862, ISBN 978-83-926302-7-2 // Сzasopismo Katedry Pedagogiki Katolickiej Wydziału Zamiejscowego Nauk o Społeczeństwie w Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Stalowej Woli
- Poradnik dydaktyczno-metodyczny Larisy Sływki «Teoretyczno-metodyczne aspekty wykładania waleologii i podstaw bezpieczeństwa energiczności w powszechniej szkole» - Iwano-Frankowsk, 2011.
G. Promotor prac doktorskich:
- Wiktor Dydyk, Kształtowanie zdrowego sposobu życia uczniowskiej młodzieży w szkołach Zachodniej Ukrainy (1900-1939 rr.)
- Oksana Jaczmieniowa, System przygotowania do pedagogicznej działalności na zachodnioukraińskich ziemiach (koniec ХIX – pierwsza połowa ХХ w.).
- Sergiusz Muzyka „Pedagogiczne poglądy i oświatowa działalność Josyfa Slipego (1892-1984).
H. Członkostwo w Radach Naukowych:
Członek Specjalistycznej Rady Naukowej Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Hnatiuka D 58.053.01
I. Wybrane odznaczenia i nagrody:
Odznaczenie z okazji dnia urodzenia metropolity A. Szeptyckiego nadany przez metropolity Ukraińskiej Cerkwi Greckokatolickiej W. Semeniuka w 2010 roku.