• Foto-07.jpg
  • Foto-02.jpg
  • Foto-03.JPG
  • Foto-08.jpg
  • Foto-06.JPG
  • Foto-04.JPG
  • Foto-01.jpg
  • Foto-05.JPG

AUTHOR

Dr Magda Urbańska

University of Rzeszów in Rzeszów

Pedagogue. Scientific interests: family issues and its changes, difficulties in the family, mediation.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6967-6605 E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

CC-BY-NC-ND 4.0 Deed

DOI

https://doi.org/10.62266/PK.1898-3685.2023.33.17

ABSTRACT

The aim of the article is to present the institution of mediation as a useful tool for restoring effective communication in a conflict situation and supporting the dialogue of parties in conflict. The analysis conducted on the basis of the literature on the subject allows for the conclusion that mediation is conducive to improving the communication of the parties disturbed as a result of the conflict, and the participation of an impartial and neutral mediator and the communication techniques he uses contribute to a constructive dialogue, also developing the skills of effective communication of the mediation participants themselves. Mediation contributes to the development of many socially desirable attitudes and skills, which is particularly important from the perspective of raising the young generation. The great practical value of mediation is visible in its use in the school environment as a tool for resolving school conflicts, enabling the improvement of communication, fostering the development of cooperation skills to find a solution that is beneficial to all parties to the conflict. Promoting the mediation approach in schools may also have much broader, socially beneficial implications, manifested by the use of effective communication and constructive conflict resolution skills acquired by young people during mediation in later stages of their adult life. Thus, the article indicates the fundamental importance of restoring effective communication between the parties in conflict in achieving the main purpose of mediation, which is to reach a settlement.

Key words: conflict, mediation, effective communication

REFERENCE

Baczyński A., Komunikacja społeczna, [w:] B. Szlachta (red.), Słownik społeczny, Wyd. WAM, Kraków 2004.

Bargiel-Matusiewicz K., Komunikacja w mediacji: prawidłowości, problemy, możliwe rozwiązania, [w:] O. Sitarz (red.), Metodyka pracy mediatora w sprawach karnych, Difin, Warszawa 2015.

Cybulko A., Komunikacja interpersonalna, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

Deutsch M., Wprowadzenie, [w:] M. Deutsch, P.T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.

Gójska A., Mediacje rodzinne, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.

Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

Kalisz A., Zienkiewicz A., Polubowne rozwiązywanie konfliktów w pomocy społecznej. Komunikacja, psychologia konfliktów, negocjacje i mediacje socjalne, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2015.

Krauss R.M., Morsella E., Konflikt a komunikacja, [w:] M. Deutsch, P.T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.

Lipowicz E., Mediacyjny styl komunikowania w kulturze szkoły, [w:] M. Olejarz, E. Lipowicz, J. Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Zielona Góra 2020.

Matyjas B., Mediacja jako narzędzie rozwiązywania konfliktów rodzinnych/opiekuńczych, [w:] A. Mitręga, I. Jagoszewska (red.), Komunikacja jako narzędzie (po)rozumienia we wspólnotach społecznych, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Moore Ch., Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

Oberda K., Funkcje mediatora w procesie mediacji, [w:] A. Pązik (red.), Węzłowe problemy mediacji w sprawach cywilnych, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2021.

Plucińska-Nowak M., Status i oblicza mediacji w społeczeństwie polskim, Wyd. Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2021.

Rzecznik Praw Dziecka, Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych, Warszawa 2017; https://brpd.gov.pl/sites/default/files/standardy_mediacji_rowiesniczej_i_szkolnej_w_szkolach_i_placowkach.pdf (03.01.2023).

Społeczna Rada do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości, Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Radę w dniu 26 czerwca 2006 r., https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/miedzynarodowe-i-polskie-standardy-dotyczace-mediacjiSztompka P., Słownik socjologiczny 1000 pojęć, Znak Horyzont, Kraków 2020, s. 143.

Woś K., Rola mediacji i negocjacji w rozwiązywaniu konfliktu, [w:] A. Stefańska, A. Knocińska, E. Kwiatkowska (red.),  Konflikt – negocjacje – kultura – komunikacja. Psychospołeczne uwarunkowania i aplikacje, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2014.

Wysocka E., Komunikacja interpersonalna, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Zienkiewicz A., Studium mediacji. Od teorii ku praktyce, Difin, Warszawa 2007.

 

Pages: 234-242

DOWNLOAD FULL ARTICLE

pdfMediation - a chance to restore effective communication between the parties in conflict - Magda Urbańska581.7 KB