AUTHOR
Dr Dorota Balcerzyk
General Tadeusz Kościuszko Land Forces Academy in Wrocław
Doctor of social sciences. Main research: management, leadership, human capital management.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3948-7146 E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
CC-BY-NC-ND 4.0 Deed
DOI
https://doi.org/10.62266/PK.1898-3685.2023.33.09
ABSTRACT
The publication addresses the issue of educational leadership, particularly value-based leadership, which can respond to today's VUCA environment. A critical analysis of the literature and survey research was conducted. A model of educational leadership was proposed that takes into account the basic elements that build the foundation of educational leadership: competencies, values, vision and influence relationships. It was established that in such a challenging environment as the volatile, unstable VUCA environment, values become the foundation, the backbone on which the younger generation can build. Generation Z expects their leader to be guided by values in life. They expect him or her to be a witness to values, a witness to values, not just a preacher of values. The research also resulted in a hierarchy of characteristics/values of the ideal educational leader as determined by Generation Z. The research further showed that the values from the canon of the Greek triad, i.e.: goodness, truth and beauty, are still crucial in the consciousness of the young generation without becoming obsolete.
Keywords: educational leadership, leader competencies, values, leadership paradigm, VUCA environment, Generation Z
REFERENCE
Adair J., Rozwijanie umiejętności przywódczych, ABC a Wolters Kluwer business, Kraków 2007.
Avery, G.. Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków. Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa 2009.
Balcerzyk D., The Role of a Leader in Contemporary Organizations, European Research Studies Journal, 2021, Volume XXIV, Issue 1, 226-240, DOI: 10.35808/ersj/1959.
Balcerzyk D., The Expectations and Challenges of a New Generation Leader, in: Proceedings Sustainable Economic Development and Advancing Education Excellence in the Era of Global Pandemic of the 36rd International Business Information Management Association Conference (IBIMA), Spain 2020, pp. 6982-6988.
Bartmiński J, Grzeszczak M., Jak rekonstruować kanon wartości narodowych i europejskich?, Etnolingwistyka, 2014, nr 26.
Blanchard K., Przywództwo wyższego stopnia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Brzozowski P., Uniwersalna hierarchia wartości – fakt czy fikcja?, Przegląd Psychologiczny, 2005, nr 3, s. 262 – 264.
Drucker P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Eikenberry K., Turmel W., Przywództwo na odległość, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2019.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Kirkpatrick, S.A., Locke, E.A., Leadership: do traits matter?, Academy of Management Perspectives, 1991, Vol.5, No.2, s.48-60.
Kopertyńska M.W., Przywództwo w organizacji czynnikiem sukcesu, Przegląd Prawa i Administracji CIII, 2015, No 3695.
Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Łobocki M., Pedagogika wobec wartości. [w:] Śliwerski B. (red.), Kontestacje pedagogiczne, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1993.
Mazurkiewicz G., Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat?, [w:] Kwiatkowski S. M., Michalak J. M., Nowosad I. (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, Difin 2011.
Okoń W., Nowe spojrzenie na program edukacji,[w:] Juszczyk S. (red.), Edukacja w sytuacji zmiany społecznej, Chowanna, R. L (LXIII), T. 2 (29), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice2007, s. 11-15.
Pasternak W., O pedagogice wyższych stanów świadomości, Wyd. Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Zielona Góra 2003.
Piot L., Kelchtermans G., Le Leadership Dans les Organisations Scolaires Contemporaines: Leçons Tirées de la Revue de la Littérature Anglo-Saxonne, in: M. Garant (ed.), Encadrement et Leadership: Nouvelles Pratiques enéducation et Formation, Louvain-la-Neuve: BoeckSupérieur 2014, s. 21-37. DOI: org/10.3917/dbu.letor.
Spears L.C. (), Character and Servant Leadership: Ten Characteristics of Effective, Caring Leaders. The Journal of Virtues and Leadership, 2010, Vol.1, No. 1, s.25-30.
Stogdill R.M., Handbook of leadership: A survey of the literature, Free Pres, New York 1974.
Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, Wyd. Znak, Kraków 2013.
Wafiq M., Tridane M. and Belaaouad S., Educational Leadership: Characterization of Emerging Practices. Open Journal of Leadership, 2021, 10, s. 1-26. DOI: 10.4236/ojl.2021.101001.
Whiteman W. E., Training and educating army officers for the 21st century: Implications for the United States Military Academy. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, 1998.
Wolicki M., Znaczenie wychowawcy w wychowaniu ku wartościom, KUL Stalowa Wola 2012, http://www.pedkat.pl/39-pub/artkly/252-ks-wolicki-marian-znaczenie-wychowawcy-w-wychowaniu-ku-wartosciom, dostęp: 12.02.2023.
Zimny J., Potrzeba autorytetu nauczyciela, KUL Stalowa Wola 2012,http://www.pedkat.pl/39-pub/artkly/254-ks-zimny-jan-potrzeba-autorytetu-nauczyciela, dostęp: 15.01.2023.
Zimny J., Aksjologia w życiu pedagogicznym, KUL Stalowa Wola 2012, http://www.pedkat.pl/39-pub/artkly/253-ks-zimny-jan-aksjologia-w-zyciu-pedagogicznym, dostęp: 15.01.2023.
Edu 2023, https://publikacje.edu.pl/lista-najwazniejszych-wartosci-w-zyciu-czlowieka, dostęp: 23.04.2023.
EY 2023, https://www.ey.com/pl_pl/workforce/pokolenie-z-co-to-jest, dostęp: 20.01.2023.
Glosbe 2023a, https://pl.glosbe.com/s%C5%82ownik-%C5%82aci%C5%84sko-polski/educo, dostęp: 12.01.2023.
Glosbe 2023b, https://pl.glosbe.com/s%C5%82ownik-%C5%82aci%C5%84sko-polski/educare, dostęp: 12.01.2023.
SJP 2023a, https://sjp.pl/idea%C5%82, dostęp: 24.04.2023.
SJP, 2023b, https://sjp.pwn.pl/slowniki/warto%C5%9B%C4%87.html, dostęp: 23.04.2023.
Pages: 114-129
DOWNLOAD FULL ARTICLE