• Foto-05.JPG
  • Foto-04.JPG
  • Foto-08.jpg
  • Foto-06.JPG
  • Foto-01.jpg
  • Foto-07.jpg
  • Foto-03.JPG
  • Foto-02.jpg

AUTHOR

Dr Lidia Pietruszka

John Paul II Catholic University of Lublin in Lublin

Educator, research and teaching employee, Scientific research: raising children in poor families, cooperation of teachers-educators with parents in the early school education process, interpersonal care, social rehabilitation work, social orphans, foster parenting.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1126-2749 E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

CC-BY-NC-ND 4.0 Deed

DOI

https://doi.org/10.62266/PK.1898-3685.2023.33.14

ABSTRACT

Family issues, including the various faces of motherhood, are of particular interest to sociological, pedagogical and psychological sciences. This fact is confirmed by the observation of new, contemporary behaviors and attitudes appearing more and more often in this sphere of life. The author set herself the goal of examining the perception of motherhood and learning how women assess the role of the family of origin in the process of growing up/maturing to motherhood. To do this, a group of female respondents was surveyed in terms of expressed declarative indicators: felt emotions, fears of motherhood, plans for shaping a family or decisions made in the area of marital and family life.

The implementation of the assumed goal and the answer to the formulated problem questions are included in the process of reasoning, which consists of an introduction to the issue through the analysis of motherhood, the process of maturing to it and the conditions affecting this process, and then the analysis of own research indicating the importance of the family of origin on the formation of attitudes towards motherhood.

Their results are in line with the trends emerging from nationwide research indicating that it is the family as the basic educational environment that is decisive for shaping women's attitudes towards motherhood.

Keywords: woman, family; marriage, motherhood.

REFERENCE

Bartmiński J., Polski stereotyp matki, „Postscriptum Polonistyczne” 2008, nr 1, s. 33-53.

Bielawska-Batorowicz E., Psychologiczne aspekty prokreacji, „Śląsk” Wyd. Naukowe, Katowice 2006.

Braun–Gałkowska, M. Mieć dziecko, czy być matką?, [w:] D. Kornas-Biela (red.), Oblicza macierzyństwa, RW KUL, Lublin 1999, s. 67-74.

Chmielewska A., Środowisko rodzinne jako źródło trudności i wsparcia, [w:] A. Kwak, M. Bieńko (red.), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę, Wyd. UW, Warszawa 2012, s. 177-198.

Chymuk M., Topa D. (red.), Edukacja prorodzinna, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.

Gerrig R. J., Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Hryciuk R. E, Korolczuk E., Wstęp. Pożegnanie z Matką Polką?, [w:] R. E. Hryciuk, E. Korolczuk (red.), Pożegnanie z Matką-Polką?: Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s. 7-24.

Lichtenberg-Kokoszka E., Zmiany bio-psycho-społeczne zachodzące w organizmie kobiety, wynikające z poczęcia dziecka, [w:] E. Lichtenberg-Kokoszka E., E. Janiuk, J. Dzierżanowski (red.), Ciąża czy stan błogosławiony? Zagadnienie interdyscyplinarne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, s. 11-18.

Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.

Makiełło-Jarża G., Geneza i rozwój postawy macierzyńskiej, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Psychologiczno-Pedagogiczne” 1972, z. 17.

Mądry M., Macierzyństwo jako płaszczyzna permanentnego rozwoju kobiety w biegu życia, „Psychologia Rozwojowa” 2012, nr 3, s. 9-21.

Miluska J., Przekształcenia ról płciowych a szanse kobiet, [w:] J. Miluska, E. Pakszys (red.), Humanistyka i płeć. Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1995, s. 19–38.

Nowikow I., Rodzina jako fundament kształtowania człowieka. Szkic do Metafizyki macierzyństwa Wilhelma Shappa, „Logos i Ethos” 2013, nr 1 (34), s. 109-127.

Opozda D., Stan błogosławiony czy ciężar? Z psychopedagogicznej problematyki postaw wobec „wczesnego rodzicielstwa”. Uwagi wybrane, [w:] E. Lichtenberg-Kokoszka E., E. Janiuk, J. Dzierżanowski (red.), Ciąża czy stan błogosławiony? Zagadnienie interdyscyplinarne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, s. 41-56.

Opozda D., Zróżnicowane rodzicielstwo – zarys refleksji, [w:] D. Opozda, M. Leśniak (red.), Rodzicielstwo w wybranych zagadnieniach pedagogicznych, Wyd. Episteme, Lublin 2017, s. 19-28.

Parysiewicz B., Wychowawcza rola matki we współczesnej rodzinie polskiej w świetle badań Katedry Pedagogiki Rodziny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, [w:] J. Jakubiak (red.), Partnerka, matka, opiekunka: kobieta w czasach nowożytnych, Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 2000, s. 207-215.

Pietruszka L., Parzyszek M., Narzeczeństwo – droga, którą warto przejść, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2019.

Ruszkiewicz D., Małżeństwo i macierzyństwo w refleksji kobiet niezamężnych i bezdzietnych, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2016.

Tataj-Puzyna U., Wartości w życiu człowieka – wartość macierzyństwa, „Fides et ratio. Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego” 2013, nr 1, s. 50-55.

Wejland A., Obrazy grup społecznych. Studium metodologiczne, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1991.

Włodarczyk E., Młodzież wobec macierzyństwa i jego kulturowej kreacji, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2008.

Włodarczyk E., O „rodzeniu się” macierzyństwa, [w:] J. Deręgowska, M. Majorczyk (red.), Konteksty współczesnego macierzyństwa. Perspektywa młodych naukowców, Poznań 2012, s. 101-127.

 

Pages: 176-194

DOWNLOAD FULL ARTICLE

pdfAbout motherhood and growing up to it in the opinion of women - Lidia Pietruszka720.86 KB