AUTHOR
Dr Małgorzata Karczmarzyk
University of Gdańsk in GdańskPedagogue. He conducts research in the field of education through art, artistic education, children's drawing, painting dialogue, semiotics of art, visual communication, media education, and emancipation in art.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5423-7594 E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
CC-BY-NC-ND 4.0 Deed
DOI
https://doi.org/10.62266/PK.1898-3685.2023.33.13
ABSTRACT
In this article, I will try to justify the need for an alternative to educating the youngest generation in today's digital world. I will describe a new model of eco-Christian education, in contrast to the destructive influence of digital media. I am referring here to the negative impact of media messages, available online, which give rise to illnesses, frustrations, disorders. Their language, symbols, ideology, moral beliefs are of concern in the context of their transmission of differently ethical and religious values. The main research objective will therefore be a critical analysis of selected children's online games. The methodology chosen for the study will be qualitative and the research method will be a multimodal analysis by Gunther Kress and Theo van Leeuwen. In this paper, I will analyse the selected children's websites in terms of their modality, ideological message, structure, compositional form, and their relation to the other elements of the respective visual message.
Keyword: eco-Christian education, digital world, media, critical analysis, internet games for children
REFERENCE
Aftab P.,, Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, tłum. B. Nicewicz, Warszawa 2003.
Andrzejewska A., (Nie)bezpieczny komputer. Od euforii do uzależnień, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008.
Biała J., Zagrożenia w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej, Kielce 2006.
Dispenza J., Jak przeprogramować swój mózg. Przejmij kontrolę nad umysłem i przełam negatywne wzorce, Wyd. Studio Astropsychologii, Białystok 2021.
Grzybowski J., Cyfrowa infantylizacja świata – wyzwanie współczesności, „Teologia Polityczna” , 2018-01-22.
Heller M., Początek jest wszędzie. Nowa hipoteza pochodzenia Wszechświata. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
Kacprzyk A., Dziecko w świecie gier komputerowych – możliwości i zagrożenia, „Parezja” 2/2019(12), s. 122-134.
Karczmarzyk M., Nakonieczny A., Gry dla dziewczynek vs gry dla chłopców. Analiza wybranych gier przeglądarkowych dla dzieci i młodzieży związanych z kształtowaniem tożsamości płciowej, artykuł w przygotowaniu do publikacji.
Karczmarzyk M., Pater-Ejgierd N., Dziecko w wirtualnej galerii. Analiza wybranych stron internetowych wielkich muzeów. [w:] Pedagogika wczesnej edukacji – dyskursy, problemy, otwarcia. pod red. D. Klus-Stańskiej, D. Bronk, A. Malendy, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011.
Karczmarzyk M., Wasilewska A., „W” jak wojna, „W” jak wojsko. Dziecięce interpretacje rzeczywistości. Konteksty rozwojowe i edukacyjne, Wyd. AMW, Gdynia 2021.
Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości: przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014.
Kress G., van Leeuwen T., Reading images. The Grammar of Visual Design, Routledge, London 1996.
Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania: ujęcie poznawcze, Wyd. PWN, Warszawa 2011PWN, Warszawa 2011.
McLuhan M. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.
Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i nasze dzieci, tłum. A. Lipiński, Słupsk 2013.
Trojanowska P., Seksualizacja dzieci i młodzieży – przyczyny, przejawy, konsekwencje i propozycje przeciwdziałania, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 13 (2), 2014, s. 55–78.
Wasilewska A., Archetypy świata dziecięcego. Światy wyobraźni w narracjach dzieci, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.
Netografia:
https://www.gry-online.pl/encyklopedia-gier.asp?TEM=9; 25.01.23.
Pages: 166-175
DOWNLOAD FULL ARTICLE